Digitális állampolgár leszek
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényt (Eüsztv.) hatályon kívül helyezte a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (Dáptv.) 121.§-a.
A jogalkotó célja, hogy a digitális térben létrejöjjön egy olyan, hordozható eszközökre optimalizált keretrendszer, amely egységes felületen és azonos logikával alkalmas a legkülönbözőbb – államhoz és nem államhoz köthető – digitális szolgáltatások nyújtására.
A Dáptv. szerinti digitális állampolgárság szolgáltatásokat a digitális állampolgárság szolgáltató legkésőbb az alábbi időponttól köteles biztosítani:
- a keretalkalmazást 2024. szeptember 1-től,
- a nemzeti digitális irattárca szolgáltatást 2024. szeptember 1-től,
- az eAláírás szolgáltatást 2024. szeptember 1-től,
- az eAzonosítás szolgáltatást 2024. szeptember 1-től,
- a hozzájárulás alapú adatszolgáltatás 2025. június 1-től,
- az ePosta szolgáltatást 2026. január 1-től,
- az eDokumentumkezelés szolgáltatást 2026. január 1-től,
- az eFizetés szolgáltatást 2026. január 1-től (Dáptv. 119. § (1)
- bekezdés).
A digitális szolgáltatásokhoz történő hozzáférés keretalkalmazáson keresztül történik, amely mobilalkalmazáson elérhető, digitális állampolgár azonosítóval, aktivált felhasználói profilon
A digitális állampolgárság a felhasználói profil felhasználó által kezdeményezett aktiválásával jön létre. Az aktiválás személyazonosság igazolásához kötött – kód megküldése – keretalkalmazásban történő regisztráció, ami már nem igényel személyes megjelenést. A felhasználói profil aktiválása egyben az elektronikus kapcsolattartás választását és az elektronikus tárhely hivatalos elérhetőségként való használatát is jelenti.
Nemzeti digitális irattárca szolgáltatás:
Ez olyan digitális szolgáltatás, amely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy:
- azonosító adatokat, köztük személyazonosító adatokat, a személyazonosságához kapcsolódó elektronikus tanúsítványokat tároljon, és azokat kérésre rendelkezésére bocsássa, valamint
- biztosítja az elektronikus azonosítást, az elektronikus aláírás, illetve elektronikus bélyegző elhelyezését.
A személyiadat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó személyeknek 2025. január 15-ig kell áttérni – választásuk szerint – a Dáptv. szerinti új elektronikus azonosítási szolgáltatások használatára.
2025. január 15-ig az Eüsztv. szerinti ügyfélkapu tovább használható.
2025. december 31-ig történhet az azonosítás mind kétfaktoros ügyfélkapu, mind eAzonosítás útján.
2025. január 16-tól Ügyfélkapu helyett a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással vagy Ügyfélkapu+-szal lehet bejelentkezni az állami weboldalakon és alkalmazásokban.
Az Ügyfélkapu+ az Ügyfélkapu még biztonságosabb, kétfaktoros azonosítással működő verziója. A szolgáltatás használatához rendelkeznie kell Ügyfélkapu regisztrációval, okostelefonnal vagy tablettel és egy hitelesítő alkalmazással. Váltás Ügyfélkapu+-ra: https://kau.gov.hu/dap/sugo/ugyfelkapu-plusz#valtas-ugyfelkapu-ra-0
Digitális Állampolgárság Program felhasználóbarát alapokra helyezi a közigazgatást, és megteremti az egyszerű, kényelmes és hatékony ügyintézés feltételeit. A program kulcsa a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás. Regisztráció után ezzel az alkalmazással intézhetjük az ügyeket.
A regisztráció feltételei:
Személyazonosító okmány (személyi igazolvány, jogosítvány vagy útlevél), 14 év feletti életkor megfelelő okostelefon, magyar mobilszám.
Regisztrálni személyesen bármelyik kormányablakban lehet, vagy online a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban, ha rendelkezünk 2021. június 23. után kiállított eSzemélyi igazolvánnyal, amit korábban aktiváltunk és rendelkezésre áll a PIN-kód is. További információ: https://dap.gov.hu/
Szűcs Ágnes
jegyző